Bir Sağlık Kuruluşuna, Sağlık Hizmeti Almak İçin Başvurduğunuzda;
HAKLARINIZ
İnsan,
sadece insan olmasından dolayı doğuştan bazı hakları kazanarak dünyaya
adımını atmaktadır. Hak kavramı evrensel bir kavramdır. Kısaca hak;
‘hukuk kurallarının kişilere tanıdığı yetki’ olarak tanımlanabilir.
İnsan
hakları ilk kez 1215 yılında İngiltere’de tanınmıştır. Resmi olarak 18.
yüzyıl sonlarında Amerikan Haklar Bildirgesi ve 1789 Fransız İnsan ve
Vatandaş Hakları Evrensel Bildirgesi yayımlanmıştır. Birleşmiş
Milletlerin kurulmasıyla insan hakları evrensel hale geldi. İnsan
Hakları Evrensel Beyannamesi yayınlandı. Buna göre; herkesin özgür,
onurlu, hakları bakımından eşit oldukları belirtilmektedir.
İnsan
haklarını kısaca; tüm insanların her açıdan doğuştan eşit ve özgür
olması diye tarif etmek mümkündür. Söz konusu bu özgürlük, başkalarının
haklarına saygılı olmak ve bu hakları çiğnememe zorunluluğu ile
dengelenmiştir. Çeşitli insan hakları bulunmaktadır. Hasta hakları da
temel insan haklarından birisidir.
1) Hizmetten genel olarak faydalanma:
Adalet
ve Hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanma.
Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal
durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı vardır.
2) Bilgilendirme ve bilgi isteme:
Her
türlü sağlık hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık
durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme hakkı
vardır.
3) Sağlık kuruluşunu ve personelini, seçme ve değiştirme:
Sağlık
kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık tesisinde verilen
sağlık hizmetlerinden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek vermekte olan
tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve
unvanlarını öğrenmeye seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.
4) Mahremiyet:
Gizliliğe uygun bir ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya hakları vardır.
5) Reddetme, durdurma ve rıza:
Tedaviyi
reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde rızasının
alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmetten faydalanmaya hakkı vardır.
6) Güvenlik:
Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya,
7) Dini vecibeleri yerine getirebilme:
Sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.
8) İnsani değerlere saygı gösterilmesi, saygınlık görme ve rahatlık:
Saygı,
itina ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir
ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış gürültülü ve rahatsız
edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.
9) Ziyaret ve refakatçi bulundurma:
Sağlık
tesislerince belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul
etmeye ve mevzuatın ve sağlık tesisinin imkanları ölçüsünde ve hekimin
uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı vardır
10) Müracaat, şikayet ve dava hakkı:
Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkını kullanmaya hakkı vardır.
SORUMLULUKLARINIZ
Son
dönemde hasta haklarının yanında bir de “Hasta Sorumluluğu” kavramı
ortaya çıkmıştır. Henüz bu kavramın, içeriği ve kapsamı ortaya
konmamıştır. Ancak genel olarak, hastanın bir sağlık kuruluşuna
başvurmadan ve başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken
ödev ve yükümlülüklerdir diye tarif edilebilir. Hastanın
sorumluluklarını boyutlandırmamız mümkündür. Kısaca maddeler halinde
sıralayabiliriz:
1. Genel Sorumluluklar
1.1. Kişiler kendi sağlığına dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için verilen tavsiyelere uymalıdır.
1.2. Kişi uygunsa kan verebilir ya da organ bağışında bulunabilir.
1.3. Basit durumlarda kişiler kendi bakımlarını yapmalıdır.
2. Sosyal Güvenlik Durumu
2.1.Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.
2.2.Hasta; sağlık karnesinin (Bağ-Kur, Yeşil Kart gibi) vizesini zamanında yaptırmak zorundadır.
3. Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme
3.1.Hasta;
yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir
tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm
sağlığıyla ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.
4. Hastane Kurallarına Uyma
4.1. Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
4.1.Hasta sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
4.2.Hastanın; tedavi, bakım ve iyileştirme sürecince sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olması beklenir.
4.3.Hasta;
randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa randevunun
tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi
gerekir.
4.4. Hasta; hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.
4.5. Hasta; hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.
5. Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma
5.1.Hasta; tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve anlayamadığı yerleri sormalıdır.
5.2.Hastanın; tedavisiyle ilgili önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına bildirmesi gerekir.
5.3.Hasta sağlık bakım ve taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru anlayıp anlamadığını belirtmesi gerekir.
5.4.Hasta; uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.